Conflicts in school settings

from punitive to restorative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/msc4.6-78

Keywords:

restorative practices, conflicts, education, culture of peace

Abstract

The various situations that arise in the school environment have been the subject of pedagogical reflections, however, it has not been possible to anchor a method or model from pedagogy that effectively penetrates schools to address those situations that they become conflicts, violence, aggressions, offenses. The punitive processes have not given results, hence, from the vision of justice as a natural human aspiration, restorative justice is glimpsed through various processes or restorative practices such as school mediation, school circles, school assembly allows the school community to communicate through dialogue exploring effective communication, listening to each other, creating consensus, transforming conflicts.

The restorative approach contributes to collaborative and community participation where the offenders, the victim or offended, and the school community can build communication of responsibility, respect, and trust, which promotes human beings who learn to live in community from the school. Justice strengthens the field of balancing the interests of all parties, allowing them to move towards a culture of peace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Egla Cornelio Landero, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Doctora en Métodos de Solución de Conflictos. Profesora Investigadora, adscrita a la División Académica de Ciencias sociales y Humanidades-UJAT, con reconocimiento en el Programa para el Desarrollo Profesional Docente PRODEP. Miembro del Sistema Estatal de Investigadores. Reconocimiento del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I-SNI, del CONAHCYT. Académica de Número de la Academia Mexicana de Derecho del Trabajo y de la Previsión Social. http://orcid.org/ 0000-0003-4801-3735. e. liclandero@hotmail.com.

References

Chaux, E. y otros. (2008). Aulas en paz: 2. Estrategias pedagógicas. Revista Interamericana de Educación para la Democracia, 1(2), 124-145.

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (2023).

Cornelio Landero, E. (2020). Bases fundamentales de la cultura de paz. Eirene Estudios De Paz Y Conflictos, 2(3), 9–25. https://www.estudiosdepazyconflictos.com/index.php/eirene/article/view/63

Costello, B., Wachtel, J. y Wachtel, T. (2011a). Manual de prácticas restaurativas. IIRP.

Costello, B., Wachtel, J. y Wachtel, T. (2011b). Círculos restaurativos en los centros escolares. IIRP.

De Diego Vallejo, R. y Gestoso Guiller, C. (2010). Mediación, proceso, tácticas y técnicas. Pirámide.

Fry, D., y otros. (2021). Violencia contra niños, niñas y adolescentes en América Latina y el Caribe 2015-2021: Una revisión sistemática. UNICEF.

Habermas, J. (2010). Teoría de la acción comunicativa. Trota.

Lederach, J.P. (2000). El abecé de la paz y los conflictos. Educar para la paz. Cataratas.

OCDE. (2018). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos de la OCDE, PISA 2018 – RESULTADOS. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf

OMS. (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud: resumen. Washington, D.C., Organización Panamericana de la Salud. Oficina Regional para las Américas de la Organización Mundial de la Salud.

Programa Nacional de Convivencia Escolar. (2017). https://www.gob.mx/escuelalibredeacoso.

Trucco, D. (2017). Las violencias en el espacio escolar. CEPAL.

Tuvilla, J. (2004). Cultura de paz. Fundamentos y claves educativas. Desclée.

Zehr, H. (2010). El pequeño libro de la justicia restaurativa. Good books.

Published

2024-01-31

How to Cite

Cornelio Landero, E. (2024). Conflicts in school settings: from punitive to restorative. Journal MSC Métodos De Solución De Conflictos. Revista Internacional De Investigación Científica Y Práctica En MSC, 4(6), 57–70. https://doi.org/10.29105/msc4.6-78

Issue

Section

Artículos