Dialogics as a Complex Tool in Conflict Negotiation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/msc5.8-108

Keywords:

Conflict resolution, Ethics, dialogue, Complex thought

Abstract

This article presents an exploratory study from a complexity perspective, analyzing the dialogic approach in conflict negotiation. The analysis integrates various theories from authors such as Habermas, Freire, Kövecses, Lakoff, Johnson, Damasio, and Morin, proposing an interdisciplinary dialogue of knowledge. The study aims to examine dialogue as a key tool in conflict resolution, highlighting its role in building mutual understanding and cooperation. The findings suggest that the dialogic approach in conflict negotiation transcends traditional frameworks by offering an integral perspective where dialogue not only addresses the immediate conflict but also facilitates a transformation in the actors, power structures, and emotional dynamics. This process generates sustainable solutions based on respect, interdependence, and the co-construction of knowledge, promoting a deep transformation in conflictual relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Damasio, A. R. (1994). Descartes' error: Emotion, reason, and the human brain. HarperCollins.

Freire, Paulo. (1970). Pedagogía del oprimido. Montevideo, editorial tierra nueva y siglo XXI. Consultado 10- 07- 2024. Disponible en: https://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/general/FreirePedagogiadelOprimido.pdf

Habermas, J. (2023). Teoría de la acción comunicativa (1st ed.). Trotta. Retrieved from https://www.perlego.com/book/4274098 (Original work published 2023)

Lakoff, G. & Johnson, M. (1995). Metáforas de la vida cotidiana, capítulos de 1 al 6. Colección teorema, Madrid, Editorial Cátedra.

Lakkof, George y Mark Johnson. (1998). Las metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra, 1998. Consultado 20- 08- 2024. Disponible en: https://www.textosenlinea.com.ar/academicos/Lakoff%20y%20Johnson%20-%20Metaforas%20de%20la%20vida%20cotidiana%20-%20Seleccion%20de%20Caps.pdf

Morin, Edgar (1977). “El método I: La naturaleza de la naturaleza”, Madrid, Cátedra, 1981.Hermosillo, Sonora, Multiversidad Mundo Real. Descargado de: www.http://multiversidadreal.edu.mx

Morin, Edgar (1999). “La cabeza bien puesta: Repensar la reforma, Reformar el pensamiento”, Buenos Aires: editorial Nueva Visión, Descargado de: https://www.edgarmorinmultiversidad.org/index.php/descarga-la-cabeza-bien-puesta.html

Morin, Edgar (2004). “El método 4. Las ideas, su hábitat, su vida, sus costumbres, su organización”, Cátedra, Madrid.

Morin Edgar. UNESCO (1999). Los 7 saberes de la educación del futuro publicado en octubre de 1999 por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. París – Francia

Morin, E. (2009). La dialogía como principio de comprensión. En Introducción al pensamiento complejo (M. Pakman, Trad.). Gedisa

Kövecses, Z. (2005). Cultural metaphors (J. García, Trad.). Metáforas culturales y emociones (1ª ed.). Gedisa.

Kövecses, Zoltán. (2000). Metaphor and Emotion by Cambridge University Press.

Published

2025-01-27

How to Cite

Rodríguez Cadena, R. (2025). Dialogics as a Complex Tool in Conflict Negotiation. Journal MSC Métodos De Solución De Conflictos. Revista Internacional De Investigación Científica Y Práctica En MSC, 5(8), 37–56. https://doi.org/10.29105/msc5.8-108

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.