Dialogics as a Complex Tool in Conflict Negotiation
DOI:
https://doi.org/10.29105/msc5.8-108Keywords:
Conflict resolution, Ethics, dialogue, Complex thoughtAbstract
This article presents an exploratory study from a complexity perspective, analyzing the dialogic approach in conflict negotiation. The analysis integrates various theories from authors such as Habermas, Freire, Kövecses, Lakoff, Johnson, Damasio, and Morin, proposing an interdisciplinary dialogue of knowledge. The study aims to examine dialogue as a key tool in conflict resolution, highlighting its role in building mutual understanding and cooperation. The findings suggest that the dialogic approach in conflict negotiation transcends traditional frameworks by offering an integral perspective where dialogue not only addresses the immediate conflict but also facilitates a transformation in the actors, power structures, and emotional dynamics. This process generates sustainable solutions based on respect, interdependence, and the co-construction of knowledge, promoting a deep transformation in conflictual relationships.
Downloads
References
Damasio, A. R. (1994). Descartes' error: Emotion, reason, and the human brain. HarperCollins.
Freire, Paulo. (1970). Pedagogía del oprimido. Montevideo, editorial tierra nueva y siglo XXI. Consultado 10- 07- 2024. Disponible en: https://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/general/FreirePedagogiadelOprimido.pdf
Habermas, J. (2023). Teoría de la acción comunicativa (1st ed.). Trotta. Retrieved from https://www.perlego.com/book/4274098 (Original work published 2023)
Lakoff, G. & Johnson, M. (1995). Metáforas de la vida cotidiana, capítulos de 1 al 6. Colección teorema, Madrid, Editorial Cátedra.
Lakkof, George y Mark Johnson. (1998). Las metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra, 1998. Consultado 20- 08- 2024. Disponible en: https://www.textosenlinea.com.ar/academicos/Lakoff%20y%20Johnson%20-%20Metaforas%20de%20la%20vida%20cotidiana%20-%20Seleccion%20de%20Caps.pdf
Morin, Edgar (1977). “El método I: La naturaleza de la naturaleza”, Madrid, Cátedra, 1981.Hermosillo, Sonora, Multiversidad Mundo Real. Descargado de: www.http://multiversidadreal.edu.mx
Morin, Edgar (1999). “La cabeza bien puesta: Repensar la reforma, Reformar el pensamiento”, Buenos Aires: editorial Nueva Visión, Descargado de: https://www.edgarmorinmultiversidad.org/index.php/descarga-la-cabeza-bien-puesta.html
Morin, Edgar (2004). “El método 4. Las ideas, su hábitat, su vida, sus costumbres, su organización”, Cátedra, Madrid.
Morin Edgar. UNESCO (1999). Los 7 saberes de la educación del futuro publicado en octubre de 1999 por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. París – Francia
Morin, E. (2009). La dialogía como principio de comprensión. En Introducción al pensamiento complejo (M. Pakman, Trad.). Gedisa
Kövecses, Z. (2005). Cultural metaphors (J. García, Trad.). Metáforas culturales y emociones (1ª ed.). Gedisa.
Kövecses, Zoltán. (2000). Metaphor and Emotion by Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rodolfo Rodríguez Cadena

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en MSC Métodos de Solución de Conflictos.
c. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) posterior al proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (Véase El efecto del acceso abierto).