Forensic Neuropsychological Assessment in Memory Implantation
DOI:
https://doi.org/10.29105/msc4.6-79Keywords:
Memory, Witnesses, Testimony Credibility, Psychology, LawAbstract
The publications in forensic neuropsychology within judicial settings highlight the limitations surrounding the application of neuro-law in neuropsychological assessment. We investigated the capacity of memories in children and adolescents to be applied in judicial contexts, aiming to determine the functionality of their mental health in alleged victims or perpetrators, safeguarding against memory implantation and revictimization.
The applied methodology involved two pilot study samples. One sample consisted of 28 girls and 25 boys aged 6 to 11 years (SD = 1.69), with an average age of 8.55 years. The instruments used were the NEUROPSI and ENFEN. The second sample comprised five men and 11 women with an average age of 19.18 years (SD = 0.88). The instruments used were Elizabeth Loftus' questionnaires and peripheral temperature thermometers.
The results from each sample indicated a direct correlation between the level of development and memory capacity, confirming the influence of the way questions are posed in information retrieval. Consequently, we conclude that memory is conditioned by various variables, such as age, developmental level, the time elapsed between the event and the moment when information is sought, the impact the event may have had on the individual, and the stimulus for memory retrieval, among others.
All of the above underscores the need for lawmakers, legal practitioners, and justice administrators to possess competencies regarding the functioning of memory.
Downloads
References
Arce, R., y Fariña, F. (2012). La entrevista psicológica forense a niños, adultos y discapacitados. En S. Delgado (Dir. Tratado) Tratado de medicina legal y ciencias forenses: Vol V. Pediatría legal y forense. Violencia. Víctimas (pp. 795-817). ISBN: 978-84-9790-983-9.
Bajo, Fernández, Ruiz, y Gómez. (2016). Memoria: Estructura y Funciones. https://www.researchgate.net/publication/295858472
Balda Aspiazu, M. (2015). Violencia emocional y memorias falsas: el efecto de la valencia emocional en la certidumbre de memorias falsas. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Psicología. https://eprints.ucm.es/35819/1/T36861.pdf
Brainerd, C. J., y Reyna, V. F. (2010). Recollective and nonrecollective recall. Journal of Memory and Language, 63(3), 425-445. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jml.2010.05.002
Chi Zaldívar, J.L. (2014). Protocolo para el primer testimonio en niños y adolescentes por un equipo interdisciplinario. Universidad Autónoma de Yucatán. Tesis de maestría. file:///C:/Users/PERSONAL/Downloads/Tesis%20Revisi%C3%B3n%20final%20(1).pdf
Cuevas Remigio, L. (2012). El síndrome de la memoria falsa. Revista ¿Cómo ves?,160 (1). http://www.comoves.unam.mx/numeros/articulo/160/el-sindrome-de-la-memoria-falsa
Dzib-Aguilar, P. (2016) Valor de prueba en la Alienación Parental. Aciertos y riesgos en los diagnósticos psicológicos forenses. Justicia En Yucatán, 48, pp. 35-36.
García-López, E., Ostrosky, F., Laveaga, G., y Esbec, E. (2016). Psicopatología Forense. Derecho, Neurociencias y Sistema de Justicia Penal. Bosch Wolters-Kluver.
González-González, S., Dzib-Aguilar, J. & Reséndiz, D. (2022) Valoración Neuropsicológica Forense en la Inserción de Memoria. XIV CONGRESO [INTER]NACIONAL DE PSICOLOGÍA JURÍDICA Y FORENSE. LIBRO DE ACTAS
Loftus, E. y Palmer, J. (1974). Reconstruction of Automobile Destruction: An Example of the Interaction Between Language and Memory. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 13, pp. 585-589. DOI: https://doi.org/10.1016/S0022-5371(74)80011-3
Manzanero, Antonio, L. y González, J.L. (2015). Modelo Holístico de Evaluación de la Prueba Testifical (HELPT). Papeles del psicólogo, 36(2), pp.125-138. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2568.pdf
Manzanero, A. L., (2015). Psicología jurídica. Papeles del Psicólogo, 36(2), pp.81-82. https://www.redalyc.org/pdf/778/77839628001.pdf
Monroy, N., y García López, E. (2017). Neuropsicología forense, una aportación al sistema de justicia en México. Revista Criminalidad, 59(3), pp. 163-181.
Oliveira, H., Albuquerque, P., y Saraiva, M. (2017). El Estudio de Memorias Falsas: Reflexión Histórica. Temas en Psicología, 26(4), pp. 1763-1773. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5396/539658227003/539658227003.pdf DOI: https://doi.org/10.9788/TP2018.4-03Pt
Petisco Rodríguez, J. (2016). La susceptibilidad de la memoria de un testigo. Cuadernos de la guardia civil, 53, pp.78-95. https://www.researchgate.net/publication/317606587
Portellano, J.A. (2005). Introducción a la neuropsicología. Neuropsicología de la memoria. Madrid, España. Mc Graw Hill.
Ramirez, P., y Dzib, J. (2022). Errores en los dictámenes psicológicos forenses (impacto en la memoria, falsos positivos, falsos negativos). South Florida Journal of Development, 3(2), pp.2643-2660. https://ojs.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/view/1362 DOI: https://doi.org/10.46932/sfjdv3n2-084
Reséndiz, D., y Uc, A. (2022). Valoración de la Capacidad de Memoria y Comprensión en Niños y Niñas de 6 a 11 Años. [Tesis de licenciatura, Universidad Autónoma de Yucatán].
Shaw, J., y Porter, S. (2015). Constructing rich false memories of committing crime. Psychological Science, 26(3), pp. 291-301 DOI: https://doi.org/10.1177/0956797614562862
Sierra, J., Jiménez, E., y Buela-Casal, G. (2010). Psicología Forense. Manual de técnicas y aplicaciones. Editorial Biblioteca Nueva.
Soprano, A. (2003). Técnicas para evaluar la memoria del niño. Revista Neurología, 37(1), 35-43. https://pdfs.semanticscholar.org/1abf/58f037d0473ec8341b4d833d979d9e5e5cb3.pdf DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3701.2003236
Verdejo, Alcázar, Gómez y Pérez. (2004). Pautas para el desarrollo científico y profesional de la neuropsicología forense, Revista Neurología, 39(1), pp.60-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=995139 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3901.2004229
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal MSC Métodos de Solución de Conflictos. Revista Internacional de Investigación Científica y Práctica en MSC
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en MSC Métodos de Solución de Conflictos.
c. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) posterior al proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (Véase El efecto del acceso abierto).