Forensic Neuropsychological Assessment in Memory Implantation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/msc4.6-79

Keywords:

Memory, Witnesses, Testimony Credibility, Psychology, Law

Abstract

The publications in forensic neuropsychology within judicial settings highlight the limitations surrounding the application of neuro-law in neuropsychological assessment. We investigated the capacity of memories in children and adolescents to be applied in judicial contexts, aiming to determine the functionality of their mental health in alleged victims or perpetrators, safeguarding against memory implantation and revictimization.

The applied methodology involved two pilot study samples. One sample consisted of 28 girls and 25 boys aged 6 to 11 years (SD = 1.69), with an average age of 8.55 years. The instruments used were the NEUROPSI and ENFEN. The second sample comprised five men and 11 women with an average age of 19.18 years (SD = 0.88). The instruments used were Elizabeth Loftus' questionnaires and peripheral temperature thermometers.

The results from each sample indicated a direct correlation between the level of development and memory capacity, confirming the influence of the way questions are posed in information retrieval. Consequently, we conclude that memory is conditioned by various variables, such as age, developmental level, the time elapsed between the event and the moment when information is sought, the impact the event may have had on the individual, and the stimulus for memory retrieval, among others.

All of the above underscores the need for lawmakers, legal practitioners, and justice administrators to possess competencies regarding the functioning of memory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arce, R., y Fariña, F. (2012). La entrevista psicológica forense a niños, adultos y discapacitados. En S. Delgado (Dir. Tratado) Tratado de medicina legal y ciencias forenses: Vol V. Pediatría legal y forense. Violencia. Víctimas (pp. 795-817). ISBN: 978-84-9790-983-9.

Bajo, Fernández, Ruiz, y Gómez. (2016). Memoria: Estructura y Funciones. https://www.researchgate.net/publication/295858472

Balda Aspiazu, M. (2015). Violencia emocional y memorias falsas: el efecto de la valencia emocional en la certidumbre de memorias falsas. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Psicología. https://eprints.ucm.es/35819/1/T36861.pdf

Brainerd, C. J., y Reyna, V. F. (2010). Recollective and nonrecollective recall. Journal of Memory and Language, 63(3), 425-445. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jml.2010.05.002

Chi Zaldívar, J.L. (2014). Protocolo para el primer testimonio en niños y adolescentes por un equipo interdisciplinario. Universidad Autónoma de Yucatán. Tesis de maestría. file:///C:/Users/PERSONAL/Downloads/Tesis%20Revisi%C3%B3n%20final%20(1).pdf

Cuevas Remigio, L. (2012). El síndrome de la memoria falsa. Revista ¿Cómo ves?,160 (1). http://www.comoves.unam.mx/numeros/articulo/160/el-sindrome-de-la-memoria-falsa

Dzib-Aguilar, P. (2016) Valor de prueba en la Alienación Parental. Aciertos y riesgos en los diagnósticos psicológicos forenses. Justicia En Yucatán, 48, pp. 35-36.

García-López, E., Ostrosky, F., Laveaga, G., y Esbec, E. (2016). Psicopatología Forense. Derecho, Neurociencias y Sistema de Justicia Penal. Bosch Wolters-Kluver.

González-González, S., Dzib-Aguilar, J. & Reséndiz, D. (2022) Valoración Neuropsicológica Forense en la Inserción de Memoria. XIV CONGRESO [INTER]NACIONAL DE PSICOLOGÍA JURÍDICA Y FORENSE. LIBRO DE ACTAS

Loftus, E. y Palmer, J. (1974). Reconstruction of Automobile Destruction: An Example of the Interaction Between Language and Memory. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 13, pp. 585-589. DOI: https://doi.org/10.1016/S0022-5371(74)80011-3

Manzanero, Antonio, L. y González, J.L. (2015). Modelo Holístico de Evaluación de la Prueba Testifical (HELPT). Papeles del psicólogo, 36(2), pp.125-138. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2568.pdf

Manzanero, A. L., (2015). Psicología jurídica. Papeles del Psicólogo, 36(2), pp.81-82. https://www.redalyc.org/pdf/778/77839628001.pdf

Monroy, N., y García López, E. (2017). Neuropsicología forense, una aportación al sistema de justicia en México. Revista Criminalidad, 59(3), pp. 163-181.

Oliveira, H., Albuquerque, P., y Saraiva, M. (2017). El Estudio de Memorias Falsas: Reflexión Histórica. Temas en Psicología, 26(4), pp. 1763-1773. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5396/539658227003/539658227003.pdf DOI: https://doi.org/10.9788/TP2018.4-03Pt

Petisco Rodríguez, J. (2016). La susceptibilidad de la memoria de un testigo. Cuadernos de la guardia civil, 53, pp.78-95. https://www.researchgate.net/publication/317606587

Portellano, J.A. (2005). Introducción a la neuropsicología. Neuropsicología de la memoria. Madrid, España. Mc Graw Hill.

Ramirez, P., y Dzib, J. (2022). Errores en los dictámenes psicológicos forenses (impacto en la memoria, falsos positivos, falsos negativos). South Florida Journal of Development, 3(2), pp.2643-2660. https://ojs.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/view/1362 DOI: https://doi.org/10.46932/sfjdv3n2-084

Reséndiz, D., y Uc, A. (2022). Valoración de la Capacidad de Memoria y Comprensión en Niños y Niñas de 6 a 11 Años. [Tesis de licenciatura, Universidad Autónoma de Yucatán].

Shaw, J., y Porter, S. (2015). Constructing rich false memories of committing crime. Psychological Science, 26(3), pp. 291-301 DOI: https://doi.org/10.1177/0956797614562862

Sierra, J., Jiménez, E., y Buela-Casal, G. (2010). Psicología Forense. Manual de técnicas y aplicaciones. Editorial Biblioteca Nueva.

Soprano, A. (2003). Técnicas para evaluar la memoria del niño. Revista Neurología, 37(1), 35-43. https://pdfs.semanticscholar.org/1abf/58f037d0473ec8341b4d833d979d9e5e5cb3.pdf DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3701.2003236

Verdejo, Alcázar, Gómez y Pérez. (2004). Pautas para el desarrollo científico y profesional de la neuropsicología forense, Revista Neurología, 39(1), pp.60-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=995139 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3901.2004229

Published

2024-01-31

How to Cite

Dzib Aguilar, J. P., González González, S. R., & Reséndiz Arellano, D. M. (2024). Forensic Neuropsychological Assessment in Memory Implantation. Journal MSC Métodos De Solución De Conflictos. Revista Internacional De Investigación Científica Y Práctica En MSC, 4(6), 71–86. https://doi.org/10.29105/msc4.6-79

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.