The homologation of professional competence in the field of alternative dispute settlement mechanisms

Authors

  • Raquel Rodríguez González Universidad Autónoma de Nuevo León

DOI:

https://doi.org/10.29105/msc1.1-8

Keywords:

Professional Competence, Discipline, Approved, Facilitator, Alternative Dispute Resolution Mechanisms

Abstract

Professional competence is currently one of the central issues in the context of any work activity, since
within the constant changes of the social context, needs arise that demand quality of specialized
training, favorable conditions that obviously favor the field of Alternative Mechanisms of Dispute
Resolution, referring specifically to the facilitator’s intervention, which is a recognized figure even in
the legislation. This is concerned with leading the parties in conflict to the creation of solutions integrating
for the activity indicated the theoretical and practical knowledge that the law establishes, at
the same time as adhering to their own experience, competence, and discipline. This article reflects
on the need not to lose focus on the homologation of the professional competence of those who in
their duty to be and do contribute to the resolution of disputes from a perspective of professional
recognition. Likewise, proposals are made in relation to disciplinary competence, given the diverse
professions that are involved and that assume the role of facilitator, which if not addressed under
outlined capacities, will generate discrepancies with unwanted results, which is highlighted in the
same on the importance of intervening in these procedures from the professional formality, and in a
plane of homologated and certified knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raquel Rodríguez González, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctora en Derecho, con Orientación en Derecho Procesal, Maestría en Métodos Alternos de Solución de Controversias, Maestría en Criminología Lic. en Derecho y Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma de Nuevo León, México; Diplomados en: Psicología Positiva y Psicología Jurídica, Derecho del trabajo y Violencia de Género. Miembro del Colegio de Mediadores de Nuevo León. Líneas de investigación: Mecanismos de Solución de Controversias, Derecho del trabajo y Violencia de Género. Profesora de tiempo completo de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México.

References

AIGORRI, J.; MARTÍNEZ, P.; MONTERRUBIO, E. (2006). El reconocimiento oficial del saber profesional obtenido por la experiencia. Revista Europea de Formación Profesional. CEDEFOP, núm. 37.

BENAVIDES, B. (2009). Contexto social de la profesión. México, D.F. Ed. Patria.

BERTRAND, O. (2000). Evaluación y certificación de competencias y cualificaciones profesionales. Madrid: OEI.

BUNK, G. P. (1994), La transmisión de competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA, Revista Europea de Formación Profesional, (1), 8-14,

CAMELLAS, M". J. "Las competencias profesionales de la formación en Psicopedagogía: objetivo fundamental de la docencia universitaria". Comunicación del I Congreso Internacional: Docencia Universitaria e Innovación. Barcelona, 26-28 Junio 2000.

DE PINA, Rafael, De Pina Vara, Rafael (2013), Diccionario de Derecho, Porrúa, México.

DOGAN, M., & PAHRE, R. (1993). Las nuevas ciencias sociales: la marginalidad creadora.México: Grijalbo.

GORJÓN GÓMEZ, F. (2017). Mediación, su valor intangible y efectos operativos. México: Tirant Lo Blanch.

GORJÓN GÓMEZ, F. (2018). Mediación, su valor intangible y efectos operativos. México:Tirant Lo Blanch.

HORTAL, Augusto (2002), Ética General de las Profesiones, Desclée, Bilbao, España,.

PICARDO JOAO, Oscar; ESCOBAR BAÑO, Juan Carlos (2003). Diccionario Enciclopédico de Ciencias de la Educación, Barcelona: CEAC.

RUIZ, G. (2008). Reflexiones y definiciones desde la teoría biológica del conocimiento: aprendizaje y competencia en la universidad actual. Estudios Pedagógicos 34: 199-214.

TAMAYO, M. (2006). La Interdisciplinariedad. Colombia: ICESI.

TUNNING, Educational Structures in Europe. Final Report. Phase One, (2003)University of Deusto, University of Groningen,.

LEGISLACIÓN

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos.

Constitución Política del Estado de Nuevo León.

Ley Nacional de MASC en Materia Penal señala que el órgano es “la Institución especializada en Mecanismos Alternativos de Solución de Controversias en materia penal de la Federación o de las entidades federativas

Ley de Mecanismos Alternativos para la Solución de Controversias del Estado de Nuevo León.

Published

2021-08-31

How to Cite

Rodríguez González, R. (2021). The homologation of professional competence in the field of alternative dispute settlement mechanisms. Journal MSC Métodos De Solución De Conflictos. Revista Internacional De Investigación Científica Y Práctica En MSC, 1(1), 91–104. https://doi.org/10.29105/msc1.1-8

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.