Methodological educational proposal applied through comics for a construction of peace
DOI:
https://doi.org/10.29105/msc2.2-18Keywords:
Keywords: Comics, pedagogy, peacebuilding.Abstract
The national and international academic school communities are aware of the psychosocial problems that schools face on a daily basis. Therefore the need to generate creative and innovative educational, pedagogical plans and programs that are attractive to students in order to strengthen new learning in competencies that facilitate good interpersonal relationships and decrease conflicts. The study is the result of an applied research application that aimed to build dialogic representations through the comic as a pedagogical means to promote peacebuilding in school contexts. The study was based on a qualitative phenomenological design, which describes the meaning of the experiences lived by various individuals about a phenomenon in order to become aware of their own social problems and to solve them. The participating population were 30 boys and girls from the Educational Institution "San José" in the city of Barranquilla-Colombia. In the results, the participants were observed in their free naturalness exercising a mediating role, the diversity of tastes and ways of understanding the conflict. The children, through dialogue, debated about their comics and how each one contributed to the solution of the conflict. As conclusions, this proposal for a culture of peace with creative pedagogical application of the comic, bets on education for peace, a culture of peace to help build values through human actions that allow the involvement and participation of all children, to help them to build and strengthen them in values.
Downloads
References
Albor-Chadid, L. I. (2019). Comics, medio innovador, creativo pedagógico para la resolución de conflictos escolares. Eirene Estudios de Paz y Conflictos, (2).
Albor-Chadid, L. I., Filut, D., Valero-Díaz, B., & Rodríguez-Burgos, K. (2020). Propuesta de modelo de innovación pedagógica para disminuir la deserción escolar en Colombia desde la experiencia de Israel. Revista de Estudos de Literatura, Cultura e Alteridade-Igarapé, 12(4).
Cabello-Tijerina, P. & Vázquez Gutiérrez, R. (2018). ¨ Cultura y Educación para la Paz. Una perspectiva transversal/Culture and Education for Peace. A Transversal Perspective, 2018. Ciudad de México: Tirant Lo Blanch.
Carr, W & Kemmis, S. (1988). El planteamiento interpretativo de la teoría y la práctica educativa. Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona, editorial Martínez Roca.
Carranza Alcántar M; Caldera Montes, J. (2019). Percepción de los Estudiantes sobre el Aprendizaje Significativo y Estrategias de Enseñanza en el Blended Learning. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, [S.l.], v. 16, n. 1, ene. 2018. ISSN 1696-4713. Disponible en: <https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/9031/9282>. Fecha de acceso: 29 oct. 2019 doi:http://dx.doi.org/10.15366/reice2018.16.1.005.
Correa, J., Guerra, P., & Vergueiro, W. (2010). El cómic, invitado a la biblioteca pública (No. 20). e-libro, Corp.
Creswell, J. (1995). Qualitative inquiry and research design, Investigación Cualitativa y Diseño Investigativo.
Enamorado-Estrada, J., Morcote, O., Bayuelo-Schoonewolff, P. & Rivas-Castillo, C. (2020). School coexistence educational public policies to prevent school violence. En K. Rodríguez-Burgos (coord.), School violence radiography (pág. 45-81). Barranquilla: Ediciones Universidad Simón Bolívar.
Espinoza, J. (2017). Los recursos didácticos y el aprendizaje significativo. Espirales. Revista Multidisciplinaria de Investigación, 2, 33-38.
Grajales, C. V. E., Ospina, J. B., Suárez, N. A. M., Meléndez, L. G., & Beltrán, L. A. C. (2015). Contribuciones de la institución educativa al postconflicto: Humanizarte, una propuesta pedagógica para la construcción de paz. Cuadernos de Administración, 28(51), 159-187.
Habermas, J. (1989). Teoría de la Acción-Comunicativa, vol. 2, Buenos Aires-Argentina, Taurus.
Hoyos, G. & Vargas, G. (1997). La teoría de la acción comunicativa como nuevo paradigma de investigación en las ciencias sociales: Las ciencias de la discusión, Bogotá-Colombia.
Latorre, M. (2016). Aprendizaje Significativo y Funcional Aplicación en el aula [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://marinolatorre.umch.edu.pe/aprendizaje-significativo-y-funcional/
Miranda-Medina, C. & Gorjón, F. (2018). Mediación, su valor intangible y efectos operativos. Una visión integradora de los métodos alternos de solución de conflictos. Comunitania, 15, 276 – 280.
Miranda-Medina, C. & Rodríguez-Burgos, K. (2017). Las publicaciones científicas en investigación y educación latinoamericana. Educación y Humanismo, 19 (32), 10–17. doi:https://doi.org/. https://doi. org/10.17081/eduhum.19.32.2638.
Miranda-Medina, C., Ruiz-Gómez, G., Rodríguez-Burgos, K. & Gorjón, F. (2020). School mediation a tool against school violence. En K. Rodríguez-Burgos (coord.), School violence radiography (pág. 119-140). Barranquilla: Ediciones Universidad Simón Bolívar.
Muñoz, F., & López Martínez, M. (2004). Historia de la Paz. En B. Molina Rueda, & F. Muñoz, Manual de Paz y Conflictos. Granada: Eirene.
Oliveros Zambrano, A., Pulido González, E. F., & Rincón Pinilla, Y. P. (2017). El cómic como mediación pedagógica para la construcción de una cultura de paz y reconciliación en el grado sexto del Instituto San Bernardo de La Salle.
Palos Rodríguez, J. (2010). Programa de Educación en valores. Obtenido de Organización de los Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Tecnología: http://www.oei.es/valores2/palos1.htm
Perez de Guzman Puya, M.V. (2009). La mediación en los centros educativos. El educador social como mediador. Bordon. Revista de Pedagogía.
Pérez Gómez, A. (2008). ¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representación y de acción. Madrid: Morata.
Pérez Sánchez, L. y Beltrán Llera, J. (2014). Estrategias de aprendizaje: Función y diagnóstico en el aprendizaje del adolescente. Padres y Maestros, 358, 34-38. https://doi.org/10.14422/pym.v0i358.4086.
Riveros, X. (2009). Constructivismo: elementos conceptuales. Santiago de Chile: Universidad de Chile.
Rodríguez-Burgos, K. & Gorjón, E. (2014). Grupos de enfoque. En K. Sáenz & Tamez, Métodos y técnicas cualitativas y cuantitativas aplicables a la investigación en ciencias sociales (págs. 32–44). Mexico: Tirant Humanidades.
Rodríguez-Burgos, K. & Miranda-Medina, C. (2020). School violence radiography conclusions. En K. Rodríguez-Burgos, School violence radiography (pág. 141-153). Barranquilla: Ediciones Universidad Simón Bolívar.
Rodríguez-Burgos, K. (2012). Investigación cuantitativa: Diseño, técnicas, muestreo y análisis cuantitativo. En K. Sáenz, F. Gorjón, M. Gonzalo & Díaz, Metodología para investigaciones de alto impacto en las Ciencias Sociales y Jurídicas. México: Dykinson.
Rodríguez-Burgos, K., Morcote, O., Miranda-Medina, C. & Gallegos, M. (2020). Studies, causes, perception, measurement and results of school violence. En K. Rodríguez-Burgos (coord.), School violence radiography (pág. 83-117). Barranquilla: Ediciones Universidad Simón Bolívar.
Sáenz, K. & Rodríguez-Burgos, K. (2010). La promoción de la participación ciudadana. En K. Saenz López, & M. Estrada Camargo, Elecciones, gobierno y gobernabilidad (págs. 149-176). México: Instituto Federal Electoral.
Suárez, A. A., & Pimiento, A. B. (2018). La educación en cultura de paz. Herramienta de construcción de paz en el postconflicto. Reflexión política, 20(40), 5.
Vargas Gómez, D. F. (2019). Aprendizaje Significativo desde el Cómic: Una Propuesta de Innovación para la Enseñanza de la Historia Bipartidista.
Vázquez Gutiérrez, R. L.,(2015). Mediación educativa como instrumento de pacificación social. La multidisciplinariedad de la mediación y sus ámbitos de aplicación. Edita: Tirant Lo Blanch, Mexico.
Velasco Suárez, M., Ordoñez Acuña, B., Dávila, M. y Rotter Hernández; L. (2012). Una educación para la paz. Programa de trabajo para niños preescolares. México: Trillas.
Weber, M. (1977). Economía y sociedad. México: Fondo de cultura económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal MSC Métodos de Solución de Conflictos. Revista Internacional de Investigación Científica y Práctica en MSC
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en MSC Métodos de Solución de Conflictos.
c. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) posterior al proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (Véase El efecto del acceso abierto).